Oamenii înţeleg din ce în ce mai mutl marketingul: majoritatea cunoaşte planurile oamenilor de marketing şi poate chiar să folosească jargonul dacă e nevoie oamenilor nu le place să fie manipulaţi-dar le place să cumpere lucruri şi le plac chilipirurile. Imprimantele sunt un bun exemplu. Ele aproape că sunt oferite gratuit-preţurile sunt extrem de mici şi, cîte odată, cine cumpără un calculator nou primeşte şi o imprimantă pe gratis. Producătorii de imprimante pot face asta pentru că taxează foarte mult pentru cartuşe-uneori, chiar preţuri iniţial al imprimantei. A devenit o practică standart, una de care clienţii şi-au dat seama în măsura în care acum cumpără copii de pe internet la un sfert de preţul real. Bineînţeles, producătorii încearcă să saboteze asta modificînd imprimantele astfel încît copiile cartuşelor să nu funcţioneze ceea ce duce la actualizarea designului de către cei care le copiază. Să intri în razboi cu clienţii care plătesc nu poate avea un rezultat bun. Oamenii se uită la cartuşe şi nu văd unde e valoare banilor pentru ele-aşa că merg la altcineva. Înterruperea acestui ciclu e ceva ce orce producător raţional ar vrea să încerce.
Un pic de teorie
Kodak e o companiei care a avut un parcurs asemănător cu cel al unui montagne –russe din momentul în care George Eastman a făcut fotografiatul suficient de simplu pentru ca oamenii obişnuiţi să facă poze în vacanţe. Totuşi,la sfîrşitul secolului al XX-lea, obiectele electronice cîştigau teren, iar camerele digitale le înlocuiau pe cele cu film. În prezent aproape toate camerele noi sunt digitale-puţine dintre cele cu film mai sunt disponibile iar pînă şi filmele sunt foarte greu de găsit. Aşadar, kodak a intrat pe piaţa imprimantelor producînd modele pentru imprimarea fotografiilor făcute de amatori în 2007 compania a lansat imprimanta multifuncţională easyShare5300. Scoate documente obişnuite pe hîrtie obişnuită şi poze pe hîrtie fotografică, funcţionînd deasemenea, şi ca scaner sau fotocopiator. Se poate conecta wireless la ccalculator aşa că nu e nevoie ca aceasta şi imprimanta să fie în aceeaşi cameră. Adevărata noutate cu care a venit kodak a fost preţul. Imprimanta e destul de scumpă, în comparaţie cu altele, dar cartuşele sunt de foarte lungă durată şi relativ ieftene, aşadar costurile de funcţionare easyshare sunt mai mici decît cele ale altor imprimante pentru a transmite mesajul kodak şi-a trimis oamenii de vînzări în magazinele de calculatoare pentru a explica avantajele cumpărării unei imprimante mai scumpe. În cele din urmă companiea se aşteaptă ca recomandările pozitive să ducă mai departe promoţia.
Un pric de practică
- Ţine minte: clienţii nu sunt proşti; înţeleg o mare parte din trucurile folosite de oamenii de marketing şi chiar aşa le şi consideră, nimic mai mult.
- Dacă plănueşti ceva ce depăşeşte barierele industriei din care faci parte trebuie să fii pregătit să investeti timp, efort şi bani în procesul de informare a clienţilor.
- Recomandările pot fi susţinute făcînd ceva radical, dar cea mai bună modalitate de a le încuraja este să ai un produs bun, eficient şi o relaţie deschisă cu clienţii.